top of page

Můj příběh: Bakalářské studium Grafického designu na Britské Univerzitě

Aktualizováno: 17. 2. 2020

Už během posledního ročníku na střední škole jsem věděla, že půjdu do Anglie studovat grafiku a budu tak pokračovat v mém oboru ze střední. Vybírala jsem si ze škol, které nabízel Unilink (poradenské centrum pro studium v zahraničí). Dnes vím, že bych si školu vybrala jinou, rozhodnutí bych zakládala hlavně na reputaci dané Univerzity, nicméně v roce 2016 to s mojí angličtinou nebylo vůbec slavné a byla jsem ráda, že mi Unilink s přihláškou pomohl.


Po několika konzultacích s Unilink, jsem se rozhodla nastoupit do prvního ročníku na University of Sunderland, město na severu anglie. Hlavním důvodem byly finance, jelikož jsem se bála, že Londýn bude extrémě drahý. Již po příletu do Sunderlandu jsem věděla, že to nebude žádná sranda. Tento rok byl pro mě hodně psychicky náročný, neuměla jsem skoro vůbec anglicky a kvůli silnému akcentu jsem Britům (ze Sunderlandu) absolutně nerozuměla a nemohla se tak v angličtině zlepšovat. Čekala jsem, že ve třídě budu s dalšími zahraničními studenty, bohužel ze zahraniční nás bylo pouze 5 ze 40 a všichni už v UK dlouho žili. Prošla jsem si těžkým obdobím a neměla jsem nikoho kdo by mi pomohl, na vše jsem tam byla sama.


město Sunderland
město Sunderland

University of Sunderland

Práce tam vůbec nebyla, resp. všude brali pouze native speakers, byla jsem tedy odkázaná na pomoc rodiny a na České klienty. Postupem času se situace trochu zlepšila, nikoho blízkého jsem tam sice pořád neměla, teda kromě kamarádky Lucky, která ale bydlela dost daleko ode mě. Studium na škole vůbec nebylo to, co jsem očekávala. Výuka byla zaměřená na základní věci a na rozvoj kreativního myšlení (na tom by nebylo nic špatného, ale stříhali jsme tam věci z papíru a novin), vůbec jsme nepracovali na reálných věcech a kolikrát mi to připadalo spíš jako výtvarka.


Nevzpomínám si jak se tento projekt jmenoval, každopádně mě to nebavilo

Nicméně, tehdy jsem se rozhodla, že tam neprobrečím celý rok a začnu se vzdělávat sama. Podle Youtubu jsem se učila tvořit weby a to byl asi jeden z nejtěžších úkolů, co jsem kdy sama sobě dala. Trvalo mi to rok než jsem se odvážila udělat web pro prvního klienta. Postupem času jsem se učila nové techniky, software, aplikace, UX design. Nějakým zázrakem se mi v květnu 2017 povedlo dokončit první rok bakaláře na Sunderland University. Nemohla jsem uvěřit, že jsem to dokázala (přetrpět), měla jsem zameškaných 55% hodin, ale uměla jsem plynně anglicky. Můžu říct, že Sunderlendská univerzita ze mě udělala typického introverta, chodila jsem ven z kolejí pouze když jsem musela jít do školy, později jsme chodili na pivo s kamarády mojí kamarádky Lucky, ale jinak jsem byla buď ve škole, ve fitku, nebo se trápila za počítačem u tvorby webu.



Odjezd ze Sunderlandu

Rozhodla jsem se, že další rok už nemám za potřebí trápit se kvůli škole, a ikdyž by to pro mě bylo mnohem jednodušší tam zůstat (nemusela bych vyřizovat papírování okolo přestupu, znala jsem už ve třídě všechny spolužáky a trochu jsem se zabydlela) zařídila jsem si přestup na další dva zbývající roky studia do Londýna na Middlesex University. Když jsem po prvním roce přiletěla z Anglie domů, čekal mě během léta další velký úkol - najít si v Londýně bydlení. Bylo to docela dost těžké tím, že jsem nebyla v Anglii a nemohla jsem se jít na byty podívat plus nikdo mi na dálku ten byt nechtěl držet až do září. Nakonec jsem si našla byt (cena pokojů v Lodnýně je cca £450 - 700) 15 minut od školy a v Londýně už bylo všechno jenom lepší.



Univerzita na Middlesexu byla mnohem více zaměřená na komerční grafiku, pracovali jsme na reálných projektech, neměli jsme žádné zkoušky, pouze deadliny na projekty. Učili nás jak strukturovat portfolio, obhájit si projekty, hlásit se o práci a jak se chovat při interview. Mohli jsme si vybrat workshopy podle naší specializace - tedy webdesign, coding, magazines apod. Workshopy byly pouze na 7 týdnů, nemohli jsme tedy jít v tématu do hloubky, nicméně to stačilo na to, aby člověk zjistil jestli ho to baví a chtěl by se v tom dále rozvíjet. Já se další rok věnovala vzdělávání v oblasti Web developmentu, celé loňské léto jsem věnovala vzdělání v oblasti SEO a k tomu se postupně přidal Marketing, Branding a základy prodeje.


Výber projektů na kterých jsem pracovala:


Na univerzitě jsem potkala několik Českých kamarádů a ihned po příjezdu do Londýna jsem si našla práci (doporučuji appku JobToday). Pracovala jsem jako barman, číšník, barista... V poslední práci jsem měla £15 na hodinu plus tips (dýška). V průběhu třetího ročníku na Middlesexu jsem založila vlastní značku Voxa. Kreslím na bundy vlastní typografii, která je na míru upravená každému zákazníkovi a skrývá se za tím osobní příběh.


Získala jsem mnoho certifikátů a díky strávenému času na svém vzdělání jsem v lednu 2019 byla přijatá na pozici Marketing Assistant v CzechTrade UK, který má sídlo na České ambasádě. Později v květnu jsem měla díky Univerzitě možnost placementu jako Web Designer v agentuře Houselights ze které jsem dostala skvělou referenci. Během toho jsem chodila do školy, na stáž do CzechTradu, na placement do Houselights a taky za bar, protože Lodnýn opravdu není levný a je potřeba tu trvdě makat. V CzechTradu mi minulý měsíc po skočení stáže nabídli full-time místo. Díky všem těmto příležitostem a trvdé práce mám dostatek klientů a můžu se věnovat pouze svojí práci (SEO, Web, Design).




Voxa kožené bundy:


V červnu tohoto roku (2019) jsem úspěšně dokončila Bakaláře na Middlesex University.



Momentálně studuji na 8-mé nejlepší Univerzitě na světe (UCL), obor Information Science.



Co bych chtěla vzkázat těm, kteří si podávají přihlášky:


Pokud jste již předtím grafiku studovali, specializujte se na určité odvětví a následně si podle toho hledejte obor např. Ilustrations, motion graphics, game design, print design, PR and advertising, marketing, logo design, UX design... Já jsem šla z grafiky dále na grafiku, tehdy jsem nevěděla jakým způsobem se grafika v UK učí a pravděpobodně bych si dnes vybrala jiný - specializovanější obor.


Nelituji žádného rozhodnutí a ničeho co jsem v minulosti udělala. Vždy mě to posunulo o kus dál, a každý den se posouvám o krok blíže k mému snu. Řídím se pravidlem:

"It's never too late"

319 zobrazení
bottom of page